Welkom bij de welpen (7 tot 11 jaar)

De welpengroepen zijn bedoeld voor jongens en meisjes van 7 tot 11 jaar. Bij de opkomsten maken we soms gebruik van de verhalen uit Jungleboek. De leiding draagt dan ook de namen van de dieren uit jungleboek, bijvoorbeeld Mor, Kaa, Baloe, Bagheera en Rikki Tikki Tavi. In en om ons clubhuis gaan de welpen aan de slag met spellen, hout verzamelen voor het kampvuur, knutselen, expressie, ontdekken en eten koken.

Een welp speelt samen met anderen in de jungle. Een welp is eerlijk, vriendelijk en zet door. Een welp zorgt goed voor de natuur.

De Welpenwet

Ik beloof: mijn best te doen een goede welp te zijn. Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de welpenwet. Jullie kunnen op mij rekenen.

De Welpenbelofte

Welpenblouse

De welpenbloes is groen. Deze wordt door de ouders/verzorgers zelf aangeschaft.

Erbij dragen de welpen de algemene welpendas, een oranje das met een groene bies. In de punt van de das komt het groepsinsigne.

Op de blouse komt een speltakinsigne van de welpen (zie hierboven) en een Scouting Nederland insigne. Deze twee worden ook door de ouders/verzorgers zelf aangeschaft. Zowel de blouse als de insignes kunnen bij de Scoutshop besteld/gekocht worden.
Voor meer informatie en bestellingen www.scoutshop.nl

Insignes

De welpen kunnen elk half jaar in hun groep een insigne halen binnen een bepaald thema. De leiding kiest samen met de welpen welk insigne dit wordt. Thema’s zijn bijvoorbeeld buitenleven, ehbo, koken, knopen, stoken. Daarnaast kunnen welpen individueel ook insignes behalen. Afspraken daarover maken zij met de eigen leiding.

Kampen

De welpen gaan in het voorjaar op weekendkamp. Een nacht slapen ze op het eigen clubhuis om te ervaren wat een kamp inhoudt.

In de zomervakantie gaan de welpen van alle drie de welpengroepen gezamenlijk op zomerkamp. Ze slapen 5 nachten in het clubhuis van een andere scoutinggroep en ondernemen van daaruit allerlei activiteiten rond het thema van dat jaar. Na afloop krijgen zij een herinneringslintje om op hun uniform te bevestigen.

Overvliegen

In september vliegen welpen van 11 jaar over naar de scouts. Dit gebeurt tijdens een speciale overvliegopkomst voor alle groepen. Welpen die in september nog geen 11 jaar zijn, maar dit voor 1 januari van het volgend jaar worden, kunnen overleggen met de leiding of zij toch al in september gaan overvliegen.

Kennis maken?

Heb je zin om mee te doen bij de welpen? Je bent hartelijk welkom. Je mag drie keer gratis meekijken en meedoen, daarna beslis je of je lid wilt worden. Soms is er een wachtlijst. Dus meld je eerst aan via het aanmeldformulier, dan krijg je te horen hoe lang de wachtlijst is en wanneer je mag komen kennismaken.